Oloide nl on Tour
Landelijke Themadag
Kind en Ruimte
ruimte scheppen voor ontwikkeling,
ruimte laten voor ontwikkeling
Pieter van der Ree
Zeist, zaterdag 7 maart
Kinderen ontwikkelen zich in wisselwerking met hun sociale en ruimtelijke omgeving. Deze moet bescherming en beschutting bieden, maar ook indrukken bieden die interesse in de wereld wekken en ruimte om zich zowel lichamelijk als geestelijk te ontwikkelen.Hoe geef je de ruimte waarin kinderen opgroeien, zowel thuis als op kinderdagverblijven en scholen, zo vorm dat kinderen zich daarin optimaal kunnen ontwikkelen? En hoe geef je niet alleen vorm aan de ruimte, maar laat je ook ruimte aan kinderen om hun eigen ontdekkingen te doen, hun spel te ontplooien en zichzelf te ontdekken?We zullen deze vragen onderzoeken aan de hand van inleidingen, eigen ervaringen uit de kindertijd en verdieping in de werkgroepen.
De inleiding en ochtendwerkgroep worden geven door Pieter van der ReePieter van der Ree is architect, hoogleraar voor Organische architectuur aan de Alanus Hochschule bij Bonn en sinds zijn studietijd geïnteresseerd in de veelzijdige wisselwerking tussen mens en architectuur.Na de lunch is er de mogelijkheid om aan 1 van de andere aangeboden werkgroepen deel te nemen (graag een 2de werkgroep als reserve opgeven)
Zaterdag 7 maart 2020 van 10.00 tot 16.30
Socrateslaan 24, 3707 GL Zeist
Pedagogie voor het Jonge Kind
Programma:
9.30 inloop
10.00 opmaat en lezing
11.15 pauze
11.45 werkgroep met Pieter
13.00 lunch
14.00 werkgroep naar keuze
15.30 plenair
16.00 afsluiting
Werkgroepen:
1. Euritmie. Bewegend beleven welke invloed de vorm van de ruimte, waarin je dagelijks bent, op je heeft. Alo Besemboen
2. Ruimte en spelen. Zintuigspelen. We oefenen onze zintuigen aan spel en beweging in de ruimte en met elkaar. Handreikingen voor klim- en kruipmogelijkheden en ideeën voor spel en materiaal per leeftijdsgroep. Luc van Kessel
3. Kleuren van de muren en materialen. Wat kan het gebruik van kleuren betekenen voor de leefomgeving van het jonge kind? We ervaren de werking van gesluierde muren. En we proberen we de complementaire kleuren te ervaren in het nabeeld en in het schilderen van de kleurencirkel. Frank de Kiefte
4. Perifeer Stemgebruik. Je kunt je stem zo gebruiken dat het lijkt of de klank niet uit jou komt, maar vanuit de wanden de kinderen omhult. Inge van Keulen
5. Een goede behuizing. boetseren met bijenwas of klei voor een zelfgekozen dier, mens of wezen. Vincent de Vries
6. Vormgeven van de buitenspeelplaats voor het jonge kind. Uitwisselen en perspectieven delen. Nieuwe klimaatbenadering met intensieve microvoedsel-sprookjes-bosjes vanuit de kinderfantasie in samenwerking met de elementaire wereld. Marien Faasen
7. Bewegings- en speelmateriaal voor het jonge kind. Als speelgoedverkoopster geeft Maria passend advies voor het jonge kind over o.a. het originele Emmi Piklermateriaal. Maria Schrooyen
8. Tekenend thuiskomen. Kindertekeningen spreken een universele taal. Zowel gekrabbel als meer figuratief tekenen is belangrijk voor de ontwikkeling. We gaan kindertekeningen van de verschillende leeftijdsfasen bekijken en door zelf te tekenen iets van die ontwikkeling proberen te ervaren. Riemy Bosgra
9. Wakkere, oplettende kinderen, die met grote ogen de ruimte in zich opnemen, overprikkeld raken, slecht inslapen. Met massage olie of een wikkel en omhullende aanraking breng je ze terug bij zichzelf en kan er gerust en verwerkt worden. Freya Pardoel
10. Handgebaarspelen van Wilma Ellersiek. Ritme, rijm, melodie, intonatie en beweging vormen de basis voor de taalontwikkeling. Hennie de Gans
11. Beweegbare plaat maken. Odette Aalhuizen en Lien Troost